P&G hyllar idrottsföräldrar i känslosam kampanj

2017-11-02 13:51  

Procter & Gamble vill bekämpa fördomar inom idrotten och släpper nya kampanjfilmen "Kärlek övervinner fördomar".

En av världens största annonsörer, Procter & Gamble, hyllar föräldrar i sin nya reklamfilm inför OS i Pyeongchang.

Procter & Gamble äger varumärken som Gilette, Yes, Head & Shoulders och Oral B och är global partner till de olympiska spelen. Den nya kampanjfilmen går under namnet "Kärlek övervinner fördomar" och är den senaste filmen inom konceptet "Thank you, mom".

I Norden går kampanjkonceptet under namnet "Tack mamma & pappa".

Tanken med den nya reklamfilmen är att spegla hur världen kan upplevas om man såg varandra genom en förälders ögon. "Tänk om världen kunde se det som föräldrar ser", lyder copyn.

I reklamfilmen får vi se bilder på stolta föräldrar till idrottande barn som möter taskiga gliringar och fördomar från andra. Syftet är att visa upp och berätta om de kamper med fördomar som faktiska idrottare möter:

  • Flickan som kommer från en kultur där kvinnligheten står i strid med tävlande.
  • Pojken som drömmer om att tävla i en sport, som hans hårt arbetande föräldrar kämpar för att ha råd med.
  • Barn av olika nationalitet, religioner och sexuella orienteringar som ser på sporten de älskar men ser ingen annan med samma utseende som dem.

Genom reklam vill P&G starta samtal kring just fördomar.

– På P&G strävar vi efter att skapa en bättre värld för alla – en värld fri från fördomar, där människors lika värde och möjligheter är en självklarhet, säger Gustav Hernebrant, marknadschef på P&G Norden, i en kommentar och fortsätter:

– En mer jämställd värld, leder det till ett bättre samhälle. Tyvärr begränsas jämlikheten av fördomar, varav vi vill använda vår röst och uppmärksamma de fördomar som begränsar en persons potential. Vi hoppas att kampanjen ”Kärlek övervinner fördomar” främjar en öppen diskussion, påverka attityder och förändra beteende.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt