Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

P&G: "Engagemanget gav framgången"

Publicerad: 4 Maj 2012, 11:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Krister Karjalainen, chef för digitala medier på Procter & Gamble, berättar om framgångarna med Ariel Fashion Shoot, och vad företaget planerar framöver.


Saatchi & Saatchis kampanj, Ariel Fashion Shoot, samlar utmärkelser på hög, senast igår vann den ett guld i New York Festivals. Krister Karjalainen ser ett antal olika anledningar till varför kampanjen vunnit ett sådant gensvar.

– Det handlar om kombinationen av medier. Vi integrerade sociala medier med ett live-event som vi sedan byggde på med gamification. Det gjorde att vi lyckades skapa ett engagemang kring en produkt som vanligtvis genererar väldigt lågt intresse.

Han nämner också den pr som byggdes kring Ariel Fashion Shoot som en framgångsfaktor. Procter & Gamble gjorde personliga utskick till ett flertal toppbloggare, till exempel sångerskan Charliotte Perelli. I hennes fall bestod utskicket av en klänning med tillhörande tagg. Taggen ledde till en film där den aktuella klänning smutsades ner och sedan veks och packades i samma låda som sedan skickades till sångerskan.

– Vi gjorde personliga filmer till alla de här bloggarna och kampanjens styrka visar sig i att den har vunnit i ett flertal olika kategorier, däribland pr. 

Ni har satt ribban ganska högt för Ariel, hur går ni vidare?

– Ha ha, ja det har vi verkligen men det är en stor och rolig utmaning vi har framför oss. Digital kommunikation är ett fokusområde för Procter & Gamble, som för så många andra företag, och jag ska inte säga att vi är experter på digitala medier men vi jobbar på att hela tiden bli bättre. 

Saatchi & Saatchi, byrån bakom kampanjen, har varit flitigt omtalad i de sociala medierna på sistone men då inte främst för sin Ariel-kampanj, utan för att de efter en omstuvning nu enbart har män i ledningsgruppen.

– Det kände jag faktiskt inte till och jag känner väl att jag inte vill kommentera det heller, säger Krister Karjalainen.  

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev