Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Över tusen personer ville åka till Nordkorea

Publicerad: 15 Oktober 2012, 13:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Sveriges Annonsörers kritiserade tävling "Drömresan" är avgjord.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Kampanjen "Trött på reklam?" togs fram av Sveriges Annonsörer för att höja svenskarnas kunskap om varför reklam behövs.

Centralt i kampanjen var den tävling där deltagarna kunde vara med och tävla om en resa till Nordkorea.

Kampanjen väckte stor uppmärksamhet i bland annat sociala medier och fick kritik för att den tar alltför lättvindigt på diktaturen i Nordkorea.

Trots detta anmälde sig över 1 200 personer till tävlingen, som nu är avgjord.

– Jag ser det som en bra siffra, definitivt. Det var ju många som inte trodde att det var på allvar, säger Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson till dagensmedia.se.

Hur tycker ni att kampanjen har gått?

– Den har gått jättebra. Många har tyckt att den har varit bra och många mindre bra. Den har varit polariserande, men vi visste ju att den skulle skapa uppmärksamhet och även negativ sådan.

När åker ni till Nordkorea?

– Planen är att vi åker någon gång i vår. Resan anpassas ju efter vinnaren och sedan är det ju en viss byråkrati. Jag har planer på att åka med och dokumentera resan så gott det går, men man kanske inte ens får ta med sig en kamera.

Juryn bestod av representanter från Sveriges Annonsörer och reklambyrån Forsman & Bodenfors.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.