Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Kampanjer

Över 130 miljoner visningar för EU:s kampanjfilm

Publicerad: 27 Maj 2019, 06:35

Scen ur EU-parlamentets kampanjfilm ”Välj din framtid”.

EU-parlamentets kampanjfilm ”Välj din framtid” sågs över 130 miljoner gånger inför EU-valet – som lockade ovanligt många européer till valurnorna i år.


Ämnen i artikeln:

EU

I slutet av april lanserade EU-parlamentet sin kampanjfilm ”Välj din framtid” vars syfte  varit att locka fram viljan hos så många som möjligt av EU:s 300 miljoner medborgare i 28 länder, att engagera sig i EU-valet den 26 maj. 

för att lyckas nå fram med ett budskap till så många människor har EU-parlamentet satsat på emotionell kommunikation, berättar EU:s presschef Stephen Clark för SVT

– Förr i tiden var kommunikationen från EU:s institutioner fokuserad på rationella vinster av bra märkning av varor eller bra lagstiftning vad gäller utsläpp, vilket inte mobiliserade människor och den här gången ville vi verkligen mobilisera, säger Stephen Clark.

Om människor känner sig obekväma med filmen beror det enligt honom på att den är så intim, och för att man använder sig av ett bildspråk som man inte förväntar sig gällande den här typen av budskap. 

Filmen, som är regisserad av den prisbelönte filmskaparen Frédéric Planchon, dokumenterar ögonblicken när nyfödda barn kommer till världen, och vädjar tilll väljarnas ansvarskänsla. EU-parlamentet skriver på sin sajt att det är känslan av samhörighet man vill kommunicera.

Strategin ser ut att ha varit framgångsrik. 130 miljoner visningar har filmen fått, skriver SVT. På Youtube har den i skrivande stund setts över 34 miljoner gånger, och bland annat genererat över 8000 kommentarer av blandad skur.

Valdeltagandet i EU-valet har i år varit ovanligt stort både i Sverige och övriga Europa. 53,3 procent av alla svenskar gick till valurnorna i går söndag. I EU som helhet röstade nära 51 procent, enligt en preliminär beräkning från Europaparlamentet. Det skriver DN.

Här kan du se EU-parlamentets kampanjfilm ”Välj din framtid”.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.