Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 31 Augusti 2011, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00
Den nya alkohollagen är otydlig, yvig och saknar relevant praxis. Det anser Sveriges Annonsörer som därför ger ut nya rekommendationer till medlemmarna.
Ämnen i artikeln:
Sveriges AnnonsörerDen nya alkohollagstiftningen är striktare än tidigare och omfattar alla medier – även webben.
Bland annat har det införts nya bildbegränsningar. Bilderna får numera endast föreställa produkten, förpackningen eller råvarorna.
Texten ska vara saklig, balanserad och informativ och får inte vara värdeladdad eller stämningsfull.
Lagen ska även, ”från fall till fall”, kunna omfatta även alkoholleverantörernas egna sajter, vilket skapat förvirring bland företagen.
– Vi kommer vänta och se hur branschförbunden ställer sig till den nya lagen, men det verkar som att vi kommer att behöva ta bort en stor del av innehållet på sajten, sade Anders Karlsén, vd i Åkesson Vin, till dagensmedia.se i samband med att den nya lagen trädde i kraft den 1 januari 2011.
I de nya rekommendationerna, som tagits fram av Sveriges Annonsörer tillsammans med Sveriges Marknadsförbund, Sprit- och Vinleverantörerna SVL och Sveriges Bryggerier, påpekas att lagen är otydlig när det gäller företagens sajter och att det saknas relevant rättspraxis.
Deras tolkning är att sajter som enbart handlar om företaget, inte om utbudet, är undantagna från lagen.
”Bedömningen är dock osäker”, reserverar man sig i rekommendationen.
Kristin Djerf
Ämnen i artikeln:
Sveriges Annonsörer