Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

”Otroligt att Iprenmannen fått spexa runt”

Publicerad: 7 Januari 2011, 07:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Expressens ledarskribent Ann-Charlotte Marteus går till hård attack mot läkemedelsreklamen i en ledare.


Ämnen i artikeln:

IprenExpressenAlvedon

Enligt Ann-Charlotte Marteus var läkemedelsreklamen ett mindre bekymmer när Apoteket hade monopol på marknaden. Men med dagens avreglerade apoteksmarknad har lett till oseriös reklam, skriver hon. Det konsumenterna behöver är information, inte underhållning:

”Men Iprenmannen angav en ton som har satt spår. När nya apotek skulle saluföras efter avregleringen gjordes det med buskisartade sketcher där både farmaceuter och kunder framställdes som någonting ur Galenskaparnas menageri.

Buskis är dock inte det enda reklamtricket. Alvedon har, i en reklam där målgruppen är kvinnor, lanserat en liten förpackning med en design som för tankarna till alla flickors älsklingsaccessoar: handväskan.

Medicin som modedetalj - fullkomligt oseriöst”.

Ann-Charlotte Marteus efterfrågar istället någon form av varningstexter eller en hårdare reglering av läkemedelsreklamen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IprenExpressenAlvedon

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.