Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Oro efter historiskt börsras

Publicerad: 19 Augusti 2011, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Gårdagen blev en av de värsta börsdagarna i svensk historia. Psykologi och katastrofrapportering i den ekonomiska krisens kölvatten riskerar sänka den svenska annonsmarknaden, enligt experter.


När Stockholmsbörsen stängdes igår kunde marknaden notera ett fall på mer än 6 procent. Situationen liknar det som investerarna tvingades bevittna under finanskrisen 2008, skriver dagensindustri.se.

Utanför våra gränser fördjupas den ekonomiska krisen i Sydeuropa och USA:s kreditvärdighet sänktes – för första gången någonsin.

Nu är många oroliga för att annonsmarknaden ska dras med i den nedåtgående spiralen.

Att den svenska annonsmarknaden studsat tillbaka rekordsnabbt efter finanskrisen, och att den svenska ekonomin står fortsatt stark spelar ingen roll i det korta perspektivet, menar Stefan Nelson, analytiker på SEB Enskilda.

– Allmänheten påverkas av mediernas katastrofrapportering och reklamköparna är inte heller immuna. Bara det som hänt de senaste två veckorna kan komma att ge en rejäl effekt på annonsmarknaden i fall den globala turbulensen håller i sig, vilket mycket pekar på, säger Stefan Nelson.

Och den effekten kommer slå olika mot medierna. Tv, som Stefan Nelson anser har haft utrymme att höja priserna, kommer förmodligen tvingas låta dem ligga kvar, säljdrivande kanaler som sök kommer klara sig fortsatt bra medan komplementmedier som bio och radio är de som riskerar att rensas bort först. Även dagspress kommer att få det tufft, tror han.

Läs mer om hur den ekonomiska krisen drabbar annonsmarknaden i DM Plus.

Martin Schori

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.