Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Öppet bråk mellan Oatly och Svensk Mjölk

Oatly svarar på Svensk Mjölks stämning med en egen kampanjsajt om tvisten.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Oktober 2014, 07:13
Uppdaterad: 07 Januari 2016, 10:14

Lobbyorganisationen Svensk Mjölk vill stoppa havremjölksproducenten Oatly från att framställa havremjölk som bättre än komjölk i sin marknadsföring, och har därför stämt Oatly i Marknadsdomstolen.

Bakgrunden till stämningen förklaras på den öppna Facebook-gruppen " Därför stämmer Svensk Mjölk Oatly".

Svensk Mjölk vänder sig mot Oatly-formuleringar som "No milk. No soy. No badness." och "It looks like milk but isn't milk. It is made for humans (not baby cows)", och vill enligt stämningsansökan stoppa marknadsföringen, med vite om 2 miljoner kronor.

I väntan på ett slutligt besked yrkar Svensk Mjölk dessutom på ett interimistiskt beslut för formuleringarna, vilket skulle innebära att Oatly omedelbart tvingas ta bort formuleringarna från sina förpackningar.

Nu svarar Oatly på stämningen med en egen kampanjsajt om bråket, och med annonser om stämningen i Dagens Industri och Sydsvenskan.

Under vinjetten " Dålig stämning i kyldisken" ger Oatly sin syn på tvisten, för att "ge en så fullständig och ärlig bild som möjligt" av processen.

– Vi är en liten aktör och det här är vårt sätt att få ut vad det är som händer. Svensk Mjölk pratar öppet om sina påståenden och vi behöver också få komma ut och ge vår syn på saken, säger Carina Tollmar, pressansvarig på Oatly, till Dagens Media.

I sitt svar till Marknadsdomstolen, som än så länge enbart gäller den interimistiska delen, ifrågasätter Oatly Svensk Mjölks rätt att överhuvud taget väcka talan.

Detta eftersom Svensk Mjölk inte är "en sammanslutning av näringsidkare i enlighet med Marknadsföringslagen".

Oatly hävdar vidare att man inte anser sig påstå att mjölk är dåligt. "Svensk Mjölk synes ha tagit meningarna ur sitt sammanhang och tvingat samman mjölk med badness för att komma till den presenterade slutsatsen", skriver Oatly i sitt yrkande.

– Vi fick stämningen helt utan förvarning och blev väldigt förvånade. Vi förstår inte hur Svensk Mjölk resonerar, vi tycker inte att vi gör något angrepp på komjölken, säger Carina Tollmar.

Oatlys marknadsföring är framtagen tillsammans med Forsman & Bodenfors.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.