Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Operan jämförde manlighet med dinosaurier - anmäldes

Publicerad: 11 Mars 2011, 10:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

En privatperson ansåg att operan ”Triumf och Tragedi” smutskastade det manliga könet. Det tyckte inte reklamombudsmannen, som friar föreställningen.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenKungliga Operan

På Kungliga operans sajt, där operaföreställningen marknadsfördes med text och bild gick det att läsa:

”Vad händer när strålkastarna släcks och ovationerna tystnar? Vad gör en man som skall byta bana med mer än halva livet framför sig? Framtiden kan vara både löfte och tomhet. Äter konsumtionssamhället sina hjältar till frukost? Är manligheten en dinosaurie? Övervinner kärleken ingenting?"

I anmälan beskrevs annonsen som smutskastning med bland annat motiveringen:

"Fråga om manlighet är en dinosaurie borde underkännas när det är skattebetalare som finansierar."

RO valde att gå på en annan linje och friar annonsen:

”Även om texten kan väcka anstöt hos vissa konsumenter finner Reklamombudsmannen vid en helhetsbedömning det inte troligt att konsumenter i allmänhet uppfattar texten som stötande eller könsdiskriminerande på de grunder som anmälaren anfört.  Texten strider därmed inte mot artiklarna 1 och 4 i ICC:s regler.”

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.