onsdag31 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Opel bakom mystiska fördomskampanjen

Publicerad: 10 februari 2015, 08:07

Opel ligger bakom den mystiska kampanjen "Utmana dina fördomar", som haft en hemlig avsändare under hela förra veckan.

Ämnen i artikeln:

Kampanj

JL

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se


Under en vecka har kampanjen "Utmana dina fördomar" synts i tv, på stan och på internet utan att det avslöjats vem som står bakom. I går visade det sig att biltillverkaren Opel är avsändaren. Kampanjen är den första i en ny strategi där man valt att "kommunicera med självinsikt". Det berättar Pia Brunn som är kommunikationschef på Opel.

– Det har gjorts en liknande kampanj i Tyskland för ungefär ett år sedan som varit väldigt framgångsrik, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Vi vet att det finns en viss uppfattning om vårt varumärke, vilket är något vi insett att vi själva måste jobba utifrån. Men vi vill att folk ska ifrågasätta sin fördomar om Opel. Många tror att det bara är gubbar i hatt som kör våra bilar.

När började ni visa varumärket i kampanjen?

– Vi var anonyma hela förra veckan och natten mellan söndag måndag avslöjade vi oss. Nu kör vi på minst två veckor, säger hon.

Kampanjen spelar på det allt bistrare samhällsklimatet och växande fördomar. Tror du kan folk ta illa upp när det visar sig handla om bilreklam?

– Vi bevakar våra sociala medier på grund av det här. Någon kan säkert bli besviken, men vi vill visa att ibland så är gamla ”sanningar” i vägen för att se saker med nya ögon, både i samhället i stort och om Opel Förhoppningsvis kommer folk tycka att det här är ett bra sätt att göra reklam på, säger hon och fortsätter:

– Det känns bra att kommunicera med lite självinsikt. Det här kommer från hjärtat, säger Pia Brunn.

Det är reklambyrå Scholz & Friends, mediebyrå Carat och SP production som tagit fram kampanjen åt Opel. Profilerna Anders Bagge, Eric Saade och Viktoria och Joshi Helgesson är ambassadörer för kampanjen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev