Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Onoff vinnare i reklamstudie

Publicerad: 12 April 2010, 10:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Onoff:s kampanjer är de mest effektiva under 2009 och blir vinnaren bland de största hemelektronikkedjorna. Detta enligt en undersökning som gjorts av Indikat.


Kartläggningen publicerades i Market och ställer medieinvesteringarna i relation till hur mycket kampanjerna uppmärksammats av svenska folket.

L’easy, som enbart satsar på tv-reklam, toppar listan över mätningen av effektivitet. Det är dock en mycket mindre aktör sett till medieinvesteringarna, jämfört med giganter som Onoff, Elgiganten och Mediamarkt.

Till exempel spenderar L’easy 1,6 miljoner kronor i månaden på reklam, medan vinnaren bland de största kedjorna, Onoff, spenderar 10,6 miljoner kronor i månaden. Onoff jobbar med en traditionell mediemix, bestående av tv, print och direktreklam.

Mediamarkt hade, efter Elgiganten, den näst största medieinvesteringen (23,4 miljoner per månad), men kommer trots det långt ner på listan över de mest effektiva kampanjerna.

I undersökningen mättes reklamerinran av Nepa, och medieinvesteringarna av TNS-Sifo. Medieinvesteringarna per månad är respektive kedjas totala medieinvestering för helåret 2009 enligt TNS-Sifo RM, utslaget per månad.

Therese Johansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.