Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Onlinepizza lanserar retrospel

Publicerad: 15 Mars 2018, 13:40
Uppdaterad: 16 Mars 2018, 06:52

Kul med spel när man väntar på mat, tycker Onlinepizza.

Den digitala konceptbyrån Another state har på uppdrag av Onlinepizza utvecklat spelkonceptet “Kung Fu Pizza Hero.” “Vi ville hitta en plattform som är enkel och engagerande för kunder och tänkte: varför inte ett spel,” säger Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza.


Onlinepizza tog kurrande magar på högsta allvar och släpper ett retrospel för kunder som ett tidsfördriv i väntan på leverans. Spelet “Kung Fu Pizza Hero” finns tillgängligt på både företagets app och hemsida.

– Vi ville hitta en plattform som är enkel och engagerande för kunder och tänkte: varför inte ett spel? I samband med Melodifestivalen hade vi det som plattform för att engagera på plats, med tre spelterminaler, säger Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, till Dagens Media.

Syftet med retrospelet var från början att skapa aktivering i och omkring Onlinepizzas sponsring av Melodifestivalen. Dessutom ville man addera ytterligare en komponent i den digitala närvaron för Onlinepizza.

– När man beställer är man lite otålig och vill ha sin mat. Då vill vi engagera på rätt sätt och ge en rolig upplevelse. Det vi hoppas på är att man kan leka lite med varumärket på det här sättet och med gameification, säger Philip Eide och fortsätter:

– Får vi positiv respons så kommer vi troligen öka satsningarna. Vi har fått förfrågningar om implementeringar från koncernens delar i Tyskland, Polen och Brasilien, säger han.

Spelet är framtaget av den digitala konceptbyrån Another state.

 – Att göra ett kul retrospel blev en naturlig komponent i Onlinepizzas digitalisering. De ville ha aktivering och spel kändes rätt, säger Fredrik Wetterholm, digital strateg på Another state, till Dagens Media, och fortsätter:

– Det finns en fin historik kring retrospel i datorspelskulturen och jag tror det finns en härlig känsla av igenkänning för många. Dessutom finns en rolig koppling till snabbmatsvärlden. Slutprodukten blev ett nytt spel i gammal förpackning.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.