Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Onepiece fälls för ”idiotisk” sexreklam

Publicerad: 1 September 2011, 10:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Helkroppsplagget Onepieces reklam – med påklädda män och avklädda kvinnor – fälls av Reklamombudsmannen.


Två privatpersoner har anmält bannerreklamen från Onepiece – en slags mjukisoverall för vuxna. Nu fälls den av Reklamombudsmannen som anser att reklamen är könsdiskriminerande då den framställer kvinnor som rena sexobjekt.

”Reklamombudsmannen finner det omotiverat att den ena kvinnan endast är klädd i en svart, genom­skinlig bh på överkroppen. Sammantaget så framställs kvinnorna genom sin klädsel och sina poser som rena sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande. Reklamen är därmed könsdiskri­min­erande och strider mot artikel 4 i ICC:s regler”, skriver RO i sin fällning.

RO har förgäves sökt Onepiece Jump In AB för en förklaring.

En anmälare menar att reklamen är ”idiotisk och sexistisk” och de ifrågasätter vad nakna kvinnor har att göra i en ”låtsas­lesbisk situation med mysoveraller”. En annan anmälare skriver att det är sexistisk reklam då den anspelar på att kvinnan ska visa upp sig för mannen.

Dagensmedia.se söker ansvariga på Onepiece för en kommentar.

Läs hela historien om pr-strategin bakom Onepiece i DM Plus.

Så såg den fällda reklamen ut

Den anmälda reklamen är en banner som visats på www.aftonbladet.se. Bannern växlar mellan två bilder. Ena bilden visar en ung man som sitter på golvet och tittar upp mot en ung kvinna som står framför honom. Enbart hennes underkropp syns. Han är klädd i en OnePiece och hon är klädd i korta shorts och högklackade skor. Över bilden står texten ”You are cool, she is hot”. Den andra bilden visar två unga kvinnor i samma OnePiece. Dragkedjan på framsidan av plagget är neddragen till deras höfter. Den ena kvinnan bär en svart, genomskinlig bh. Över bilden står texten ”Don’t be too serious”. 

Källa: RO.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.