Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Onanifilmen till trots – Arvikafestivalen riskerar konkurs

Musikfestivalen i Värmland stod för en av årets hittills mest omtalade reklamfilmer. Nu riskerar Arvikafestivalen att gå omkull.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 21 Juli 2010, 13:27
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:44

Ämnen i artikeln:

Studio Total

Den blev en internationell succé.

Den bannlystes av tv-kanalerna.

Den fälldes av Reklamombudsmannen.

Men reklamfilmen, där en ung kvinna sågs smeka sig själv till orgasm, kunde inte rädda Arvikafestivalen.

Arrangörsföreningen Galaxen meddelade i dag att man ställer in betalningarna – efter att besökarna svikit festivalen.

– Vi konstaterade efter helgen att vi inte skulle kunna betala allt, nu pratar vi med vår revisor, advokat och våra samarbetspartners om hur vi går vidare, säger Jonas Linné, kommunikationsansvarig för Arvikafestivalen till SvD.se.

En presskonferens ska hållas på tisdag nästa vecka. Då ska även festivalens profilering och marknadsföring avhandlas.

– Vi kommenterar även marknadsföringen på presskonferensen på tisdag, säger Jonas Linné, till SvD.se.

I februari var det andra tongångar från festivalens arrangörer. Då uppgav man att den omtalade onanifilmen hade fått biljettförsäljningen utomlands att nå nya höjder. Besökare från bland annat Ryssland, Brasilien och Afghanistan väntades.

– Helt galet, människor från andra länder har verkligen fått upp ögonen för festivalen, sade Jonas Linné då till Dagensmedia.se.

Likt FI:s uppmärksammade pengabränning i Almedalen stod pr-byrån Studio Total bakom onanifilmen.

Tomas Mazetti på Studio Total säger dock att onanifilmen hade kunnat bidra till att sälja fler biljetter, om kommunen inte hade fegat ur.

– Arvikafestvalen är full av modiga människor, men kommunen har inte varit lika modig. De var inte så förtjusta i den sortens kampanjer och stoppade oss. Det har varit ett problem. Vi sålde fler biljetter än Peace & Love när reklamfilmerna låg uppe på nätet, säger han till DN.se.

Ämnen i artikeln:

Studio Total

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.