Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Om män hade mens – Wateraid gör tampongreklam för män

Publicerad: 28 Maj 2015, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

Så här skulle det se ut om män hade mens. Det menar Wateraid som vill lyfta sanitetsfrågan på internationella mensdagen.


Varje dag har 800 miljoner kvinnor mens. En tredjedel av dem har inte tillgång till en toalett. Det vill organisationen Wateraid, som arbetar för alla människors tillgång till vatten och toaletter, uppmärksamma på internationella mensdagen.

För att göra det lanserar de reklamfilmen "Om män hade mens".

– Vi ville twista till det litet. Det är svårt att komma ut med de här frågorna, ibland blir det för allvarligt, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Wateraid Sverige, till Dagens Media.

– Det här är otroligt allvarligt, men för att lyfta frågan och komma igenom bruset behöver vi ta ett annat grepp. Som tjej menstruerar man 3000 dagar i sitt liv. Det är åtta år, men man pratar inte om det. I världens fattigaste samhällen är konsekvensen och hälsoeffekten jättestor.

Smutsiga tygstycken och trasor får agera bindor när de inte finns att få tag på. En annan konsekvens är att flickor tvingas sluta skolan när de får mens, eftersom det inte finns tillgång till toaletter.

– I vissa kulturer får kvinnor bo i boskapsskjul under veckan de har mens. Det finns en otrolig massa myter och stigma kring mens. Om män hade mens skulle de inte skämmas, det skulle ses som ett tecken på styrka och fertilitet, och de skulle kanske vara lite extra stolta den där veckan och inte smyga med tamponger, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen.

Under morgonen har Wateraid twittrat ut reklamfilmen under hashtagen #IfMenHadPeriods och de redan fått många reaktioner. Filmen, som är framtagen av Wateraid i England, kommer att gå globalt och även publiceras på sajten där man kan läsa mer om hur organisation arbetar med sanitetsfrågan.

LÄS OCKSÅ:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.