Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

OLW får inte rätt till Fredagsmys

Publicerad: 7 Juli 2015, 11:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

OLW får inte ensamrätt till begreppet "fredagsmys".


Ämnen i artikeln:

OLW

Sedan 2009 har OLW kommunicerat med hjälp av reklamkonceptet ”Fredagsmys”, som tagits fram av reklambyrån Åkestam Holst.

Men för drygt ett år sedan gjorde bolaget Fredagsmys AB sitt intåg på snacksmarknaden. Varumärket säljs bland annat hos Willys och Hemköp.

Det har alltså fått Orcla, som står bakom OLW, att vända sig till Marknadsdomstolen för att hindra att Fredagsmys AB använder sig av just begreppet ”fredagsmys” vid marknadsföring av snacks.

Enligt OLW försöker bolaget Fredagsmys AB sig på renommésnyltning:

”På Fredagsmys AB:s produkter finns en baksidestext som tydligt anknyter till OLW:s kampanjer. Där står bl.a. ”Konsten att Fredagsmysa!”, ”Det ska vara lätt att hitta fredagsfeeling när som helst i veckan” och ”Låt oss ägna varenda minut åt att ge dig bra anledningar att längta efter helgen - när den än inträffar?”. Fredagsmys AB anspelar, genom sin förpackningsutformning uppenbart på OLW:s kampanjer”, skriver OLW i sitt yrkande.

Fredagsmys AB anser däremot inte att begreppet ”fredagsmys” är särpräglat och känt för just snacksprodukter.

Marknadsdomstolen anser inte att OLW lyckats bevisa att ”fredagsmys” är nära förknippat med snacksvarumärket och anser därför inte att det rör sig om renommésnyltning.

OLW måste nu betala Fredagsmys AB:s rättegångskostnader på 350 000 kronor.

LÄS ÄVEN

OLW och Estrella får konkurrens av Fredagsmys

OLW utökar avståndet till Estrella

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OLW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.