Ölmärket 1664 ska få oss att leva lite mer franskt

2018-05-03 10:54  
Annonserna som ska pryda tidningarnas sidor.

Ölmärket 1664 släpper nytt koncept under parollen "Taste the French way of life".

Ölmärket 1664 släpper det nya kommunikationskonceptet "Taste the French way of life" framtaget tillsammans med WDW Creative.

Tanken är att det nya konceptet ska inspirera människor till att sätta guldkant på tillvaron och ha en mer fransk syn på livet. En ny undersökning frpn OECD visar nämligen att fransmännen spenderar mest tid i världen på att äta och dricka – totalt 2 timmar och 11 minuter per dag. Sverige hamnar istället lägre ned på listan och spenderar 1 timme och 11 minuter per dag.

– I Sverige pratar vi mycket om mat, vi tittar på folk som lagar och vi fotar vår mat. Men när det väl kommer till det viktigaste, att faktiskt äta maten så lägger vi i perspektiv inte alls speciellt mycket tid. Jag tror och hoppas att det här konceptet vi tagit fram ska få svenskarna att bli lite mer som våra vänner längre ner på kontinenten, säger Rikard Norman, brand manager craft & speciality på Carlsberg Sverige och fortsätter:

– Genom olika företeelser ger vi den svenska marknaden ett smakprov på hur livet blir lite härligare om man ser det utifrån ett franskt perspektiv, där njutning, elegans och kvalité är en given del av vardagen. Vi måste helt enkelt bli bättre på att ta oss mer tid att njuta av och fira de små och stora ögonblicken i livet.

Kampanjen lanseras både i rörligt format, i print och genom event. I reklamfilmen dramatiseras skillnaden mellan Frankrike och Sverige genom tutorials med texten "How to taste the French way of life". Skippa lunchlådan lyder det första tipset.

Arbetsgrupp:

Jon Bergsman – creative director (WDW Creative)
Marcus Bellafesta – copywriter/strateg (WDW Creative)
Linnea Lundqvist – formgivare (WDW Creative)
Martina Öster – projektledare (WDW Creative)
Ville Olin – Producent (Makeriet Film)
Petter Selvehed – exekutiv producent (Makeriet Film)
Robin Günther – regissör (Makeriet Film)
Viktor Gårdsäter – fotograf (Viktor Gårdsäter Photography)
Oscar Sandberg – PR Strateg (New Message Studio)
Daniel Frölander – PR Strateg (Redgert Comms)

Kund:

Rikard Norman - Brand Manager Craft & Speciality (Carlsberg Sverige)

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt