Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Olle Ljungström sjunger i alkoholkampanj

Publicerad: 14 September 2009, 07:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Olle Ljungström sjunger Bellman när IQ relanserar sajten ”Alkoholprofilen”. Se filmen på Dagensmedia.se.


Systembolagets dotterbolag IQ, som arbetar för "en smartare syn på alkohol", relanserar webbtestet ”Alkoholprofilen”. IQ köpte loss det från den numera nedlagda

– Det är viktigt att uppmärksamma unga människor om deras alkoholkonsumtion, särskilt efter förra veckans larmrapport från Folkhälsoinstitutet som visar på en stor ökning, framför allt hos unga män, säger Ann-Therése Enarsson, vd för IQ.

Forsman & Bodenfors står bakom lanseringskampanjen och den ”uppfräschade” versionen av webbtestet. Nu kan man bland annat jämföra sin alkoholprofil med andras i samma ålder.

Sajten riktar sig främst unga i åldern 18-25 år. Den marknadssförs med banners och en reklamfilm där Olle Ljungström sjunger en nyinspelning av Bellmans "Vila vid denna källa”.

– Han är en skön artist som kan ta hjälp av sin livserfarenhet i sången. Han var väldigt glad att jobba med det här, säger Ann-Therése Enarsson.

Filmen, som avslutas med frågan ”Hur dricker du”, är regisserad av Emil Möller på produktionsbolaget FLX. Kampanjen startar i veckan och pågår i fem veckor.

– Vi räknar med 150 000 besökare fram till årsskiftet, men jag tror det är en ganska konservativ bedömning så vi hoppas på betydligt fler.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.