Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Oktoberfest marknadsfördes med djupa urringningar

Publicerad: 21 November 2014, 13:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:21

Kvinnor framställs som "rena sexobjekt" anser Reklamombudsmannen (RO), som fäller en restaurangannons.


Kvinnor med djupa urringningar, rumpkorta kjolar och en sejdel i varje hand; så marknadsförde Lasse Maja Bar & Kök i Lindesberg sitt egna "Oktoberfest" på sin hemsida.

Anmälarna, en privatperson samt Sveriges Kvinnolobby, anser att reklamen sexualiserar kvinnorna samt att den signalerar att kvinnorna "ingår i priset" för evenemanget.

Restaurangen försvarar sig med att de tycker att svenskar bör "släppa in nya kulturer" samt att det rör sig om "okynnesanmälningar".

Reklamombudsmannen fäller annonsen och menar att kvinnorna framställs som "rena sexobjekt".

" Detta har ingen koppling till den marknadsförda tjänsten bar och kök vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet", skriver RO i sin slutbedöming.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.