Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Offsidescoop, jättepitch och positiva byråresultat

Publicerad: 12 Mars 2011, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Har du inte hängt med i nyhetsflödet? Dagensmedia.se listar och länkar till de viktigaste reklam- och medienyheterna från den senaste veckan.


Förutom den tragiska jordbävningen i Japan med efterföljande tsunami, samt förslaget av Håkan Juholt som ny partiledare för Socialdemokraterna, har det även hänt en del i den svenska reklam- och mediebranschen.

En stor snackis blev Offsides intervju med fotbollsspelaren Anton Hysén där han kom ut som homosexuell. Offsides chefredaktör och ansvarige utgivare Henrik Ystén sade att uppmärksamheten efter publiceringen var det största som hänt tidningen under dess elva år.

Försvarsmakten som under flera år jobbat med det prisbelönta reklammanéret ”Har du det som krävs?” valde att byta inriktning på kommunikationen. Temat ”Välkommen till vår verklighet” ska nå ut bredare och reda ut missuppfattningar om Försvarets vardag.

Vattenfalls stora mediebyråupphandling avgjordes äntligen, till IUM:s fördel. Det efter en slutstrid mot OMD. Vattenfall köper enligt egna uppgifter medier för uppemot 500 miljoner bruttokronor per år globalt. Det gör pitchen till en av vårens absolut största upphandlingar.

Tv-stjärnan Charlie Sheen har som bekant sparkats från succéserien ”2 ½ men”. En nedläggning av serien skulle kunna innebära ett betydande inkomstbortfall för TV3 och TV6. Serien stod för cirka 15 procent av TV6 spotlager i fjol – värt omkring 172 miljoner kronor, enligt bruttoprislistan, och i TV3 för 8 procent av spotlagret motsvarande 268 miljoner kronor.

Ett flertal byråer har presenterat sina bokslut för 2010 och det är idel positiva tongångar. Åkestam Holst, Bizkit, Berntzon Bylund och Forsman & Bodenfors kommenterar sina resultat.

Veckans mest lästa artiklar

Jan Helins bostad attackerad

I huvudet på en mediesäljare

Kissies debattkrav – ville inte prata om nazistkopplingar

Veckans mest kommenterade artiklar

Elin Kling startar global modeportal

I huvudet på en mediesäljare

Katalogsajt stjäl nyheter – ”Vi har inte koll på lagen”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.