"Odd Project" ska förverkliga tjejers drömmar

Odd Mollys nya kampanj ska lyfta underrepresentation av kvinnor i kreativa yrken - och uppfylla deras drömmar.

Idag släpper Odd Molly den första filmen i nystartade ”Odd Project”, som är ett initiativ som syftar till att uppmuntra tjejer att bryta mot normer och våga följa sina drömmar.

I Odd Project#1 har Emelie Ekenborn från Stockholm fått sin livsdröm uppfylld om att flyga som en ”Forest Dragon Bird” - till hälften kvinna, till hälften fågel.

Bakom projektet står reklambyrån Garbergs.

– Odd Molly startade ju en gång i tiden som en hyllning till en tjej som hette Molly, som var en sådan som gick sin egen väg. Nu har man bestämt att i samband med varje ny kollektion använda en del av intäkterna till att förverkliga en tjejs dröm, som ett sätt att ge tillbaka kan man uttrycka det, säger Johanna Reis, copywriter på Garbergs, till Dagens Media.

Satsningen är även ett sätt att lyfta underrepresentationen av kvinnor i kreativa yrken.

– Kvinnor får färre jobbförfrågningar, sämre betalt, färre ledande befattningar och har mindre chans att få sina prestationer uppmärksammade. Därför är Odd Mollys ambition att bara samarbeta med kvinnliga fotografer, designers, musiker och liknande i förverkligandet av varje ”Odd project”. På så sätt blir varje dröm man uppfyller samtidigt en möjlighet för andra unga tjejer att nå ut, säger Johanna Reis.

Nästa vecka inleder Odd Molly ett samarbete med Youtube-stjärnan Clara Henry för att väcka tjejers intresse för att ansöka till Odd Project#2.

– Clara Henry kommer att göra en egen ansökningsfilm där hon berättar om en dröm hon vill uppfylla, som jag tror är att kunna odla tamponger.

Filmen som visar hur Emelie Ekenborn får sin dröm uppfylld går ut i Odd Mollys egna kanaler och på Youtube idag. 

Filmen är gjord inhouse på Garbergs, Johanna Reis och Malin Johansson har regisserat och för foto står Anna Bergkvist.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2015-10-29 13.13Uppdaterad 2015-12-06 20.24

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: