Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Obeya inleder samarbete med Bio Rio

Publicerad: 17 Februari 2016, 09:01
Uppdaterad: 17 Februari 2016, 09:27

Maria Hazard och Canan Yasar från Obeya. Foto: Press

Obeya inleder ett samarbete med Bio Rio som en del av projektet ”Kvalitetsfilm i ny kostym”, som drivs av Folkets Hus och Parker.


Ämnen i artikeln:

PR

Uppdraget omfattar strategisk och operativ pr och handlar i stora drag om att ta fram och testa nya metoder för att marknadsföra kvalitetsfilm. Folkets Hus och Parker äger genom sina medlemsföreningar 140 biografer runt om i landet.

 I projektet ”Kvalitetsfilm i ny kostym” är det fyra biografer som deltar – Bio Rio i Stockholm, Bio Roy i Göteborg, Röda Kvarn i Helsingborg och Biograf Spegeln i Malmö, där den förstnämnda är den som driver projektet.

– Kortfattat vill vi både stärka kvalitetsfilmens ställning och få fler besökare till biograferna. Genom samarbetet med Obeya ska vi att testa nya sätt att marknadsföra våra filmer och biografer genom att ha ett tydligare affärsfokus, säger Ellen Tejle, föreståndare Bio Rio, i ett pressmeddelande.

Maria Hazard, vd för Obeya ser fram emot att bidra med nytt tänk.

– Hittills har man marknadsfört filmer på liknande sätt. Vi ska experimentera och analysera vad som fungerar under några filmlanseringar i år. Vi kommer varken från film- eller kulturbranschen och kan därför bidra med nytt tänk. Som efterfrågat kommer vi att bidra med själva kommunikationsdelen och hur man kan sy ihop PR och reklam på bästa sätt. Vi är mer sälj- och affärsdrivna, säger hon till Dagens Media.

Obeya är en relativt nystartat pr-byrå som funnits mindre än ett år. Andra företag som Obeya jobbat med är bland annat Ramirent och Röda Korset.

Samarbetet med Bio Rio sträcker sig fram till årsskiftet och ska resultera i nya och långsiktiga arbetssätt för filmbranschen.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev