Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Oavgjort i spelkriget

Publicerad: 17 September 2009, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Båda aktörerna tvingas stoppa marknadsföring.


Dagensmedia.se har tidigare berättat om bråket mellan Ladbrokes och Svenska Spel.

I maj förra året drog Svenska Spel konkurrenten Ladbrokes inför domstol efter att bolaget använt devisen "svenska spel - engelska odds" i sin marknadsföring. Dessutom reagerade Svenska Spel på att Ladbrokes använt en figur som påminner om Svenska Spels logotyp, i form av en urklippt pappersgubbe, i sina reklamfilmer.

Senare slog Ladbrokes tillbaka - med en egen stämningsansökan.

Där yrkade Ladbrokes på att Marknadsdomstolen förbjuder Svenska Spel att använda uttrycken "Svenska Spel är världsledande på spelansvar" och "Världens mest effektiva ålderskontroll på nätet".

Nu har domen fallit.

Marknadsdomstolen förbjuder Ladbrokes att använda deviserna "vi ger mer tillbaka till spelarna", "den oslagbara ledaren när det gäller säkerhet",  "samma spel med större vinster", "samma regler och bättre villkor" samt klippgubben. Bryter spelbolaget mot förbudet utgår ett vite på 750.000 kronor i båda fallen.

Samtidigt läxar man också upp Svenska Spel, och förbjuder det statliga bolaget att använda fraserna "Svenska Spel är världsledande på spelansvar" och "Trovärdigt alternativ till illegal verksamhet".

Ladbrokes hade också krävt att marknadsdomstolen skulle tvinga Svenska Spel att sluta hävda att konkurrenterna bedriver ”illegal spelverksamhet” eller ”illegal verksamhet”. Men det har inte förekommit i Svenska Spels marknadsföring och därmed avslås kravet.

– Man vågar aldrig tro på någonting på förhand men det är tillfredsställande för oss, framför allt att Svenska Spel inte kan hävda att de är "världsledande på spelansvar". Vi vill ha upp debatten på lika villkor, säger Andreas Gillberg, Sverigechef på Ladbrokes, till Dagensmedia.se.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.