Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Oatly slår tillbaka – med helsidor

Publicerad: 20 November 2015, 06:16
Uppdaterad: 22 December 2015, 11:25

Efter bakslaget i marknadsdomstolen går Oatly på offensiven med annonser.


Ämnen i artikeln:

Oatly

I går kom domen i det uppmärksammade målet mellan Svensk Mjölk och Oatly. Det blev ett stort bakslag för Oatly, som tvingas sluta använda en rad påståenden som ger intrycket att mjölk inte skulle passa som föda för människor. Annars hotar ett vite på två miljoner kronor.

Oatly har under processens gång satsat hårt på att använda stämningen för att skapa pr för bolaget, vars produkter inte innehåller några ingredienser som kommer från djur.

Efter domen väljer Oatly nu återigen att gå på offensiven. I en helsidesannons, som bland annat publiceras i Dagens Nyheter, kommenterar Oatlys vd Toni Petersson förlusten i Marknadsdomstolen.

"Man kan väl säga att vi åkte på en brakförlust. Vi tvingas omgående sluta använda formuleringar som 'Mhf hmff fhhm mhf mhhf hff hffmnf' och får inte säga saker som kan få komjölk att framstå som ett omodernt livsmedel", står det i annonsen.

Rubriken är "GAME OVER" med tillägget "NOT". Och i annonsen förkunnar Oatly att bolaget tänker fortsätta sin kamp för att marknadsföra växtbaserade livsmedel.

"Men tro inte det tar slut här. Det går inte att mota den ökande efterfrågan på växtbaserade livsmedel med hjälp av advokater. Och vi kommer aldrig att sluta slåss för det vi tror på."

Oatly har under processens gång samlat allt material kring rättegången på en kampanjsajt kallad " Dålig stämning i kyldisken"

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev