Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

"Oacceptabelt skämta om brandlarm"

Publicerad: 30 Maj 2011, 07:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

118 100 tog inte brandlarmet på allvar i sin reklamfilm. ”Oacceptabelt och farligt”, tycker Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

I reklamfilmen för nummerupplysningstjänsten 118 100 går brandlarmet i ett kontorslandskap. En man sitter dock lugnt kvar och säger till kollegorna ”ta det lugnt, det är bara falskt alarm”.

Filmen, som är gjord av Naked Communications, är del i upplysningstjänstens kampanj ”Bli hundra med 118 100”.

Enligt anmälaren ger reklamen intrycket att man inte behöver lämna en byggnad om brandlarmet går, vilket är särskilt allvarligt om barn ser den.

Företaget Ahhaaa AB, som ligger bakom 118 100, skriver i sitt yttrande att syftet med reklamen är att på ett humoristiskt sätt visa hur man inte bör bete sig. Man skriver också att det inte är reklamens uppgift att utbilda barn eller vuxna och"om så var fallet, skulle det potentiellt vara ett väldigt skrämmande faktum.”

Den skämtsamma tonen till trots gick RO:s opinionsnämnd på anmälarnas linje.

”Den skämtsamma och överdrivna situationen är emellertid farlig och hade i verkligheten kunnat leda till mycket allvarliga skador eller i värsta fall till dödsfall. Det kan inte uteslutas att exempelvis barn efter att ha sett reklamen kan få intrycket att brandlarm är något som inte behöver tas på allvar”, skriver nämnden i avgörandet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.