Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Nyvalet: "Medienvesteringarna kommer att öka"

Publicerad: 8 december 2014, 10:23
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:19

Medieinvesteringarna ökar globalt nästa år, skriver Zenith Optimedia i en rapport. I Sverige kan marknaden få en skjuts av nyvalet,


Investeringarna på annonsmarknaden kommer globalt att öka med 5 procent under 2015, skriver mediebyrånätverket Zenith Optimedia i sin senaste framtidsprognos.

Andledningen är den starka utvecklingen för annonsering i mobil och sociala medier. 2016 förväntas investeringarna att öka ännu mer, till 6 procent. Mycket tack vare stora händelser så som sommar OS, amerikanska presidentvalet och fotbolls-EM.

Den globala utvecklingen drivs i mångt och mycket på av den amerikanska marknaden. I Eurozonen förutspås en lägre tillväxt, omkring 2 procent för åren 2014-2017.

Även om prognosen har ett globalt fokus, tror Zeniths Sverige vd, Anna Hjalmarsson, att den Svenska marknaden också kommer att påverkas positivt.

I alla fall inledningsvis med tanke på det kommande nyvalet.

– I och med det utlysta nyvalet i Sverige så kan mediespenderingarna komma att öka under det första kvartalet 2015. Sverige har inte haft nyval sedan 1958, och vi har därför begränsad erfarenhet av hur mycket partierna och andra aktörer kan tänkas behöva investera i ett nyval, men det kommer knappast att gå obemärkt förbi, säger hon i ett mejl till Dagens Media och fortsätter:

– Dock är det stora utmaningar vad gäller tider, till exempel så är januari redan bokat vad gäller tv.

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev