Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nytt typsnitt ska få oss att tänka till

Publicerad: 11 December 2015, 06:00
Uppdaterad: 10 December 2015, 15:47

I Essen Internationals nya typsnitt byts ordet Refugee ut till Human.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Både kommunikationsbyrån Essen International och organisationen Solvatten vill tillsammans uppmärksamma ordens betydelse i en kampanj, där de har tagit fram ett typsnitt som automatiskt byter ord, från Refugee till Human.

– Common Sans är ett project som är designat för att få oss att tänka över hur vi kategoriserar varandra. I vissa typsnitt går det att byta ut vissa bokstäver av rent estetiska skäl och vi tog det ett steg längre och bytte ut ett helt ord. Det är bra att påminna oss själva om att ord inte bara är ord utan även vilka betydelser de bär på. Att vara flykting är en temporär status, att vara människa är för alltid, Robert Holmkvist, kreativ chef på Essen International, till Dagens Media.

Typsnittet finns att ladda ner på en hemsida, där även donationer till UNHCR, Röda korset och Solvatten, kan göras.

– Förhoppningen är att vi får in pengar till organisationerna och att vi kan få människor att tänka efter.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.