Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Nytt manér från Willys

Publicerad: 24 November 2010, 04:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Lågpriskedjan Willys skrotar fantasivärlden och rullar ut en dokumentärt reklammanér.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmB-ReelWillysBright Media Agency

Kedjans anställda medverkar i reklamfilmerna. Det finns inget manus och ingen regi styr hur medarbetarna agerar och vad de säger, istället har filmteamet ställt frågor till de medverkande. Allt för att ge ett så genuint intryck som möjligt.

Bakgrunden till manérbytet är att Willys lagt om sin affärsstrategi som bland annat utmynnat i en uppdaterad varumärkesplattform.

– Vi ska fortfarande erbjuda Sveriges billigaste matkasse, men vi vill lägga till ett antal värden. En viktig pusselbit i det är våra medarbetare där vi satt upp en mission om att ha branschens bästa bemötande, säger Thomas Kusoffsky, marknadschef på Willys.

De första tre filmerna har tema miljö och ska bland annat berätta att Willys har blivit märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval.

– Den stora skillnaden med det nya manéret är främst tonaliteten, medan grundpositionen är densamma.

– Det var inget fel på det förra manéret, men vi har ett antal viktiga budskap som vi behöver nå ut med under 2011, och vi tror att det nya konceptet kan hantera det på ett mer trovärdigt och bättre sätt.

Tre filmer ska synas i tv under två veckor. Liksom det förra manéret är det nya framtaget av DDB. Produktionsbolag är B-Reel.

–Vi vill göra Willys mer personligt, äkta och rakt på sak. Vi är medvetena om att det kommer ta lite tid att sätta dte här konceptet, men vi ser utvecklingspotential i det över tid.

Willys mediebyrå är Bright Media.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev