Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Nykterhetsrörelsens krav: Stoppa alkoholreklamen

Nykterhetsorganisationen IOGT-NTO presenterar i dag tre krav för att stoppa ökningen av alkoholreklam i Sverige under parollen "Stör ej!".

Andrea Svanberg


Publicerad: 27 Maj 2014, 07:18
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:36

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

IOGT-NTO vill ta krafttag mot ökningen av alkoholreklam och riktar skarp kritik alkoholindustrin.

Nu riktar man sig direkt mot över 5000 riksdagskandidater och kampanjar under parollen "Stör ej". På kampanjsajten ska de som är störda av alkoholreklam kunna ställa frågor direkt till riksdagskandidaterna.

– Ingen gillar att bli störd och vi vet att svenska folket inte vill ha alkoholreklam. I en undersökning från 2012 svarade nästan hälften att alkoholreklam helt borde förbjudas. Nu visar vi hur mycket alkoholreklam vi faktiskt har omkring oss, varje dag, överallt. Det är dags för alkoholindustrin att sluta störa, och för politikerna att börja agera, säger Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.

Organisationen kräver att lagstiftningen ska stramas åt, att tillsynen av marknadsföring skärps och att förbudet mot alkoholreklam i svensk TV också ska innefatta svenska sändningar från andra länder.

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.