Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nykterhetsrörelsen startar "alkoholstörningsjour"

Publicerad: 17 Juni 2014, 05:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:35

IOGT-NTO drar igång satsningen "Alkoholstörningsjouren". Målet är att visa hur alkoholreklamen stör det svenska folket.


Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

IOGT-NTO är mycket kritiska till reklam för alkohol och anser att tillsynen har stora problem.

Därför lanserar nykterhetsorganisationen tjänsten "Alkoholstörningsjouren" med målet att visa på hur många olika sätt som alkoholreklamen stör det svenska folket.

"Alkoholstörningsjouren" ska också anmäla reklam som bryter mot lagen till antingen Konsumentverket eller Myndigheten för radio och tv.

– Med alkoholstörningsjouren konkretiserar vi tillsammans hur mycket alkoholreklam som unga och vuxna faktiskt exponeras för varje dag. Alkohol är inte vilken vara som helst och därför är inte alkoholreklam vilken marknadsföring som helst, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO, i ett pressmeddelande.

Tanken är att vem som helst ska kunna bli en del av IOGT-NTO:s jour genom att ta bilder på alkoholreklam och tagga den med #alkoholstör på Twitter och Instagram.

Personer från IOGT-NTO samlar sedan bilderna på nykterhetsrörelsens sajt alkoholstör.se.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

IOGT-NTO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.