Nyden nyttjar kraften mellan influencers och deras följare

2018-08-03 10:14  
H&M lanserade sitt nya varumärken Nyden i början av 2018. Foto: Nyden

H&M:s nykläckta varumärke Nyden, låter sina influencers instagramföljare få utforma kläderna till den nya kampanjen: "Kraften i ett community är mycket starkare än kraften i ett litet designteam". säger Nydens kreativa chef, Stina Force.

H&M:s nya varumärke Nyden, som smyglanserades i våras, nyttjar dynamiken mellan influencers och deras följare, inför skapandet av den kommande amerikanska kampanjen.

I stället för att varumärket, eller Nyden i samarbete med influencern, skapar kläder till kampanjen så har de låtit influencers följare få rösta fram vilken typ av plagg de vill se sin förebild visa upp.

Idén med H&M:s "start up" Nyden, är att  varumärket tillsammans med influencers, ska skapa kläder som ska attrahera målgruppen. Hittills har varumärkets nyligen avhoppade grundare Oscar Olsson, gått ut med att de inspireras av två personer i sitt klädskapande: skådespelaren Noomi Rapace och tatueringsprofilen Doctor Woo.

Nyden inledde nyligen samarbeten med amerikanska influencers som The blond collective, Alyssa in the city, East cost Fox och Catch Meeks if you can. Nyden har avböjt att kommentera hur myckt kampanjen kostar och vilka kläder som kommer att visas upp, skriver Adweek.

Nydens kreativa chef, Stina Force kommenterar:

– På Nyden tror vi mycket på kraften i communityt, och vi tror att det är mycket starkare än kraften i  ett litet designteam.

Kampanjen inleddes i slutet av juli, med att influencer i New York och Los Angeles började ställa frågor till sina följare kring till detaljer som vilken typ av ärm de föredrog på en tröja, och om längden på ett par byxor. Följarna fick använda Instagrams röstningsfunktion för att välja.

Sju av de medverkande sociala medier-profilerna delade sedan sina räckviddssiffror med Nyden, och de visade att över 35000 hade röstat via Instagram, och 425000 personer såg kampanjen.

– Detta var första gången som Nyden samarbetade med influencers med lite färre följare. Antalet följare bland dem låg på mellan 10000 och 125000 personer. Kärnan i Nydens arbete är att  genom att skala, så som vi gjort med den här kampanjen, så kan man demokratisera modet istället för att vara den som bestämmer, säger Stina Force.

Kampanjen har även lett till insikter kring vad kunderna faktiskt gillar. Till exempel så visade det sig att runt 60 procent av följarna i New York och Los Angeles föredrar knappar framför blixtlås. Följarna på båda ställena, 66,5 procent, väljer dessutom neutrala färger framför starka.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt