Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nya målgruppen - fattiga kvinnor

Publicerad: 8 December 2010, 08:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Hygienjätten SCA har en ny strategi - att få fattiga kvinnor i tredje världen att köpa dess produkter. Det framgår av en film för internt bruk, som Dagens Media har tagit del av.


År 2009 drog svenska SCA in 111 miljarder kronor, framför allt genom att sälja hygienprodukter till kvinnor i den rikare delen av världen. 85 procent av koncernens intäkter kom från Europa och USA medan endast 1 procent hämtades från ”övriga” marknader.

Men huvudmålgruppen blir allt äldre, något som oroar koncernen. I en intern film uppmanas företagets anställda att vidga sina vyer och ställa in siktet på kvinnor i tredje världen.

Enligt SCA kan företaget sälja närmare 400 miljoner fler produkter i de 17 största låginkomstländerna.

Men SCA siktar högre - eller snarare lägre - än så. Även de fattigaste kvinnorna ska övertalas.

Läs mer om SCA:s nya strategi - samt koncernens kommentarer - i DM Plus.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.