Nya kampanjen en blinkning åt andra chokladmärken

2017-05-19 12:48  
Nicks "nyttiga" choklad blinkar åt andra märken i nya kampanjen. Foto: Privat

Nicks nya kampanj driver med andra chokladmärken: "Uppstickare som inte drar sig för att skoja lite med sockerindustrin", säger Sara Clewemar på Åkestam Holst.

Varumärket Nicks som bland annat säljer chokladbars driver på ett påhittigt sätt med klassiska chokladbars-slogans som nog de flesta känner igen.

Längs väggarna i tunnelbanornas rulltrappor syns slogans som: "Japp, nu kan du äta choklad nonstop", "Godare och gladare (och dessutom chokladigare)" och "You're not you when you're sockerstinn".

Kampanjen lyckas driva med både, Japp, Non-stop, Kexchoklad och Snickers och syftet är att lyfta fram att Nicks chokladbar är bättre då den enligt tillverkaren inte innehåller något tillsatt socker.

Bakom kampanjen står reklambyrån Åkestam Holst. Projektledare, Sara Clewemar berättar mer om hur de jobbat fram kampanjen.

Hur kom ni på idén?

– Nicks är en tuff och busig uppstickare som inte drar sig för att skoja lite med sockerindustrin. Bakom den skämtsamma ytan finns också en skrämmande verklighet av en gigantisk sockerkonsumtion som kostar samhället stora summor. Det var det vi gick in med, som födde idén, säger hon.

Sara Clewemar menar att det är många som föredrar Nicks produkter framför bars med socker i.

– Vi ville spegla den smaskigheten och att det är ett varumärke långt ifrån fotriktig hälsokost.

Vi har lyckats identifiera en blinkning till Japp, Non-stop, Kexchoklad och Snickers, har vi missat något?

– Det är upp till betraktaren att hitta eventuella blinkningar.

Förutom Åkestam Holst har Nicks även samarbetat med Bold, Mec och Clear Channel. Kampanjen rullar veckan ut på utomhusytor och övriga kanaler så som dagspress, online tv-sponsring och i butik några veckor till.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt