Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Nya HIV-kampanjen: Knull de luxe

Nationella hivrådet släpper en uppföljare till kampanjsuccén ”Knullträdet”. ”Knull de luxe” ska få ungdomar att använda kondom. Se webbfilmen på dagensmedia.se.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 07 Juni 2011, 10:16
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:08

Ämnen i artikeln:

StarcomLe Bureau

Bakgrunden till kampanjen är en undersökning där drygt en av sex ungdomar och unga vuxna uppger att kondom ”funkar bra i teorin, men sällan i verkligheten”. Dessutom uppger framför allt yngre killar att de använder kondomen ”bara om min partner insisterar”.

Den nya kampanjen, signerad Le Bureau, ska enligt ett pressmeddelande därför få ungdomar att föreslå och sedan använda kondom.

– Budskapet i den informationsinsats som nu rullar igång under namnet ”Knull de luxe” är att den som föreslår kondom blir betraktad som en ansvarstagande och omtänksam person. Det är viktig kunskap att lyfta fram i det hälsofrämjande arbetet, säger Monica  Ideström, chef för enheten för hivprevention och sexuell hälsa på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.

Bland andra Oskar Linnros och Sahara Hotnights syns i kampanjen.

Navet är kampanjsajten knulldeluxe.se. Dessutom blir det en film som läggs upp på sajter som Youtube, och på utvalda platser ska goodiebags med kondomer, glidmedel och information delas ut. På Facebook kan användarna också lägga till en Knull de luxe-badge.

Nationella hivrådet passar även på att släppa en app för Iphone där man kan söka efter närmaste försäljningsställe för kondomer.

Starcom är mediebyrå.

Ämnen i artikeln:

StarcomLe Bureau

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.