Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ny triumf för Sveriges Kvinnolobby

Publicerad: 19 Mars 2014, 06:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:44

Reklamombudsmannens opinionsnämnd fäller Narremissens ”sexiga kostymer” efter en anmälan från Sveriges Kvinnolobby.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Narremissen gjorde två inlägg på sin Facebook-sida där företaget marknadsförde sina ”sexiga kostymer”.

De utmanande bilderna på kvinnorna – klädda i korta klänningar, tomteluva och röda rosett – ackompanjerades med texterna ”I dessa julkostymer kommer du att stå överst på männens önskelista i år!”, samt ”I denna tomteklänning kommer du att stå överst på männens önskelista i år!!”.

Enligt anmälaren, Sveriges Kvinnolobby, är reklamen direkt könsdiskriminerande, eftersom kvinnorna ”genom kläder, poser och uttryck framställs de som rena sexobjekt, som är till för att behaga betraktarens blick”.

Reklamobudsmannens opinionsnämnd går på Sveriges Kvinnolobbys linje, och konstaterar att reklamen är könsdiskriminerande.

Narremissen har valt att inte svara på anmälan.

Sveriges Kvinnolobby drog i oktober förra året igång en kampanj i syfte att stoppa sexistisk reklam. Organisationen kräver en lag mot könsdiskriminerande reklam, som redan finns i andra nordiska länder.

Privatpersoner uppmanades att "reklamera" sexistisk reklam som de stöter på i sin vardag genom att fota reklamen och mejla in till organisationen eller hashtagga den med #reklamera.

En mängd kampanjer som Sveriges Kvinnolobby har anmält har efter det fällts.

– Det har varit ett jättestort gensvar. Vi har fått många nya följare på Facebook och Instagram och det är jättemånga som tipsar om sexistisk reklam. Vi får tips om flera nya dagligen, har Moa Egonsson, projektledare för Reklamera, tidigare sagt till Dagens Media.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Kvinnolobby

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev