Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Ny studie: Kontextuellt anpassad annonsering är mest effektivt

Publicerad: 13 april 2021, 09:47

”För marknadsförarna är kontextuellt utrymme ett väldigt naturligt val om man vill maximera effekten per investerad krona”, säger Andreas Nordfors till Dagens Media.

Foto: David Geborek

Onlinevideo-annonsering som är kontextuellt anpassad ger bättre försäljningseffekt, visar en ny studie. ”Ett naturligt val om man vill maximera effekten”, säger Andreas Nordfors, på Group M, som tillsammans med Channel Factory står bakom undersökningen.


Ämnen i artikeln:

Group M

Group M och Channel Factory har nyligen gjort en studie om kontextuellt anpassad onlinevideo-annonsering på Youtube. Tillsammans har de valt ut sju B2C-annonsörer inom flera olika kategorier från Nordens största databas inom ROI. De utvalda B2C-annonsörerna har tillsammans investerat i över 100 kampanjer på Youtube under de senaste åren. 

– Det vi gjorde i undersökningen var att studera hur olika typer av medieutrymmen gav en effekt på annonsörens försäljning. Vi valde att använda ekonometristudier (MMM) för att mäta effekten på media på en försäljning som en annonsör har, en variabel för att se om försäljningen går upp eller ner, säger Andreas Nordfors, marketing science director på Group M, till Dagens Media, och fortsätter:

– Vi valde ut de annonsörer som varierat sina strategier genom att köpa ”vanligt” på Youtube men också för kontextuell relevans, säger han. 

Studien baseras på analysverktyget Marketing mix modelling – ett verktyg för att förbättra marknadsföring genom statistik – och resultatet visar bland annat att en kontextuellt anpassad online-annonsering gör att Youtube-investeringen blir 17 procent mer effektiv. 

– Vi vet att det är en växande trend att man köper kontextuellt utrymme. Så om du funderar på att annonsera innehåll som är relevant för din produkt, det vill säga kontextuell relevans, så är det i alla fallen vi studerat helt klart värt den extra insatsen som krävs. För marknadsförarna är det ett väldigt naturligt val om man vill maximera effekten per investerad krona, säger Andreas Nordfors. 

Enligt undersökningen har media stor påverkan på B2C-företagens försäljning (i snitt 26 procent). Dessutom visar resultatet att digitala medier numera ofta är mer effektiva än traditionella medier. 

– Verkligen, digitala medier är så otroligt viktiga för att driva affärer framåt, det är en växande trend vi har sett men det har inte alltid varit så. Människors konsumtion har förflyttat sig avsevärt till digitala medier de senaste åren, framför allt på grund av coronapandemin, säger Andreas Nordfors.

Om studien

Studien härledde ROI för olika medier och strategier genom att studera mönster i historisk försäljning för sju olika annonsörer. Annonsörerna representerade flera olika kategorier som exempelvis telecom såväl som online retail.

 

Metoden som användes för att mäta mediernas påverkan på försäljningen var en ekonometri, även kallad ”Marketing Mix Modeling”.

 

Annonsörerna i studien investerade mellan 10–200 miljoner kronor mediainvestering, och som underlag för de kontextuella analyserna fanns över 100 Youtube-kampanjer.

 

Källa: Andreas Nordfors, Marketing Science Director på Group M.

 

Lukas Land

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.