Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ny sajt ska locka fler till läraryrket

Publicerad: 12 Oktober 2011, 08:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:54

Skolverket börjar i dag sin kampanj "För det vidare", som ska få fler unga att välja läraryrket.


Ämnen i artikeln:

Le Bureau

Tillsammans med reklambyrån Le Bureau har Skolverket tagit fram en kampanj som ska få fler unga att välja läraryrket. Kampanjen centreras kring sajten fördetvidare.se, där besökare kan göra ett test för att se vilka ämnen som han eller hon bör undervisa i. Den som gör testet får ta del av en specialskriven musikvideo.

– Eftersom det finns många ”nät-test” redan ville vi göra något speciellt, något som man kan ta till sig emotionellt och som också kan engagera de som kanske inte tidigare har sett en framtid inom läraryrket. Därför blev idén att vi gör testets feedback som en specialskriven musikvideo säger Claes Kjellström, copywriter på Le Bureau, i ett pressmeddelande.

Sajten innehåller även information om hur man söker lärarutbildningen och berättelser från lärare om hur det är att jobba inom yrket. Tanken är att upplysa om den nya utbildningen, samtidigt som man vill väga upp det som kallas för en negativ mediebild.

– Vi har också sett att många unga har en begränsad bild av vad det innebär att vara lärare. Den enda referensramen många har är de egna lärarna som står framför en i klassrummet. Många tror också att det är ett väldigt enformigt arbete, säger Eva Nilsson, projektledare på Le Bureau, i pressmeddelandet.

Se en variant av musikvideon här.

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/M0AJ40aUTUM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Lina Elfstrand, AD

Johanna Jöhncke, Produktionsledare

Claes Kjellström, Copy

Eva Nilsson, Projektledare

Mikael Zetterberg, Planner

Bodil Gustafsson Fürst, Formgivare

Fredrik Hökerberg Sandholm, Formgivare

B-Reel, webb och musikvideo

Musik: Pachipachi Music

Martin Nicolausson; NU Agency, illustratör

Tom Malmros, regissör

Starcom, Mediebyrå

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Le Bureau

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev