Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ny kampanj från Ving – så ser strategin ut

Publicerad: 20 December 2018, 15:05

Claes Pellvik, marknadschef på Ving, delar med sig av mediestrategin för Vings nya sommarkampanj.


Ämnen i artikeln:

Ving

I Vings nya sommarkampanj "Designed for you" med premiär på fredag lyfter resejätten fram att de har resor som passar alla målgrupper. 

Veckorna kring jul är en viktig försäljningshelg för Ving eftersom det är då många har tid att drömma och planera om framtida semestrar. 

Budskapen i kampanjen har anpassats efter olika målgrupper baserad på insikter och data som Ving samlat på sig genom åren. 

Claes Pellvik, marknadschef på Ving, säger att man under några år nu arbetat med att personanpassa både erbjudande och kommunikation ännu mer just efter data. 

– Om du bor i Göteborg så är du inte så intresserad av hur mycket det kostar att flyga från Arlanda, det blir närmast som att strö salt i såren och man kommer kunna säga att det är "Stockholmscentrerat", säger Claes Pellvik, till Dagens Media och fortsätter:

– Då gäller det att samla geografisk data och historisk data över vad för slags resor du har gjort tidigare och på ett effektivt sätt kunna bedriva massmarknadsföring. Vi använder datan mer intelligent och kan då stå ut i bruset. Jag är övertygad om att det är enda vägen att gå. 

Kampanjen startar först på den egna sajten för att sedan rullas ut digitalt den 28 december på Facebook, Instagram och via banners. 

Nya videoklipp har också spelats in, 15 och 30 sekunder långa, som kommer rulla i TV4-gruppens kanaler. Filmerna kommer även gå på TV4 Play, Youtube, Facebook, Instagram och Instagram Stories. 

Förutom det kommer kampanjen även gå i bland annat DN, GP, SvD och Sydsvenskan med start vid årsskiftet. Kampanjen kommer rulla ändå fram till mars. 

Även om en stor del av reklamen placerar i digitala medier så säger Claes Pellvik att den även till viss mån innefattar analoga kanaler. 

Exempelvis har Ving ett samarbete med Ica Buffé där man gör en bilaga i åtta olika editioner. Claes Pellvik framhäver att det även i analoga kanaler går att målgruppsanpassa budskap. 

– Vi kommer även gå i tv, primärt i TV4 och även där kan man till viss del målgruppsanpassa. Samlingsfilmen om familjeresande kommer exempelvis synas i "Let's dance" som är ett bredare familjeformat medan filmen om vuxenresor utan barn exempelvis kommer visas i samband med "Malou efter 10". 

Här är de nya reklamfilmerna: 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.