Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ny Ikeakampanj vill få dig att släppa stressen

Publicerad: 1 Augusti 2016, 09:38
Uppdaterad: 1 Augusti 2016, 09:42

Ikeas kampanj "Ta det lugnt" vill dra igång ett samtal om de förväntningar som kan göra livet "onödigt krävande".


Ämnen i artikeln:

IkeaAcne

Köket är enligt Ikea en plats som skapar höga förväntningar och stor stress.

Livsstilsbloggare, tv-program och kokböcker är med om att skapa bilden av att allt är perfekt och lyckat. Genom den nya kampanjen vill Ikea sända ut budskapet att "ingen är perfekt", att alla "fuskar" i köket ibland – och att det är helt okej.

Kampanjen är framtagen av Acne och ska hjälpa Ikeas kunder att säga "hej då" till stressen och "hej" till glädjen i att laga mat och äta tillsammans.

Som en del av arbetet med kampanjen har man frågat tusentals människor världen över vilka förväntningar det är som stressar människor mest.

Den förväntning som stressade flest människor var stressen över att tillbringa tid tillsammans med vänner och familj. Ett sätt att lösa problemet är då enligt Ikea att laga mat tillsammans. Då får du umgås med nära och kära samtidigt som du utför vardagens "måsten"– att laga mat.

"Ta det lugnt" (Let’s Relax) filmen:

Client: IKEAAgency: ACNECreative Director: Johan HolmgrenExecutive Producer: David OlssonArt Director: Cecilia DufilsCopywriter: Markus BjurmanCreative IKEA: Fredrik PreislerCreative IKEA: Katie CopelandCreative Director IKEA: Morten KjaerHead of planning IKEA: Morten LundholmProject manager IKEA: Mia MalmströmProducer: Fredrik SkoglundDirector: Tompa & RondoDirector of Photography: Anders JedenforsFinal Art: Oliver JuanProduction Company: ACNE

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IkeaAcne

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev