Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Ny front i blöjkriget

Publicerad: 21 September 2011, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

En andra rättsprocess mellan jättarna SCA och Procter & Gamble är ett faktum. Nu dras även Libero inför domstol för sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

SCAPampersLiberoProcter Gamble

Dagensmedia.se berättade tidigare idag om blöjkriget där SCA, som tillverkar Libero, stämmer Pamperstillverkaren Procter & Gamble. Detta för påståendet att ”8 av 10 föräldrar rekommenderar Pampers”, vilket P&G anvädner i sin reklam.

Nu öppnas en ny front i blöjkriget.

P&G drar SCA inför marknadsdomstolen.

Libero framhåller genom en rad påståenden i sin reklam att deras blöjor är fria från kemiska tillsatser som lotion och blekmedel, vilket framförs som argument till att bjöjorna skulle vara bättre än andra. Enligt P&G finns inget stöd för att lotion i blöjor skulle vara ohälsosamt för barn eller Libero bättre än andra blöjor.

Därför kräver P&G att SCA, under hot om vite på två miljoner kronor, tvingas sluta med den typen av påståenden ”eller framställningar med väsentligen samma innebörd som direkt eller underförstått misskrediterar eller är nedsättande för andra näringsidkares blöjor”.

Enligt P&G är SCA:s reklam ”inte förenlig med god marknadsföringssed”. De anser vidare att den "påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut” och att marknadsföringen därför är otillbörlig.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev