Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nu ska Netonnet kränga guror på nätet

Publicerad: 8 September 2009, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Stockholm blir pilotmarknad för Netonnets utbud av musikinstrument. Garbergs har gjort kampanjen.


– Det finns ingen stor aktör som säljer instrument över nätet i dag. Priserna på den här marknaden ligger i ibland 60 procent över vad de borde göra, säger Anders Halvarsson, vd på Netonnet. 

Kampanjen som drar igång i dag har print som huvudmedium och ligger tungt i Metro, då Netonnet försöker nå en relativt bred målgrupp.

– Vi vill nå dem som varit sugna på att börja spela men som avstått för att instrumenten varit för dyra och de som lagt av men kanske vill börja igen, som fått smak efter Guitar Hero och liknande spel. Vår ambition är att försöka bredda marknaden och få fler att börja spela.

I förlängningen ser Anders Halvarsson att Netonnet också ska vara det självklara valet när förstagångsköparna väljer att byta upp sig. Tredjegångsköparna tänker dock Netonnet inte skjuta in sig på.

– De utgör en alltför liten del av marknaden.

Utöver printdelen innehåller kampanjen också flera gerillaktiviter som annonser med ”riv av lappar” som ska sättas upp i replokaler, kontaktannonser i musiktidningar, annonser på Blocket och utdelning av plektrum utanför konserter. Kampanjen riktar sig också, lite med glimten i ögat, till omgivningen runt de hugade musikanterna, genom att skänka bort öronproppar i anslutning till sina lagershoppar.

Lanseringskampanjen ska pågå september ut men Netonnet ska i olika former kommunicera sitt utbud av instrument resten av året. Faller försöket väl ut, rullas konceptet med musikinstrument ut i hela landet.

Netonnets reklambyrå är Garbergs. Mediebyrå är Mediaedge CIA.

Arbetsgrupp Garbergs

 

Lars Staffas, projektledare

Charlotte Lundquist, produktionsledare

Nina Åkestam, copywriter

Petter Ödeen, art director

Jonas Bäckman, formgivare

Ulrika Karlberg, ateljéassistent

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.