Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nu ska de locka tillbaka turisterna

Publicerad: 19 Mars 2012, 11:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Efter den arabiska våren storsatsar turistländerna på att locka tillbaka svenskarna.


Det egyptiska och tunisiska folket avsatte sina diktatorer – och inspirerade en hel region.

Men turbulensen slog också hårt mot turismen, som varit ett av ländernas största inkomstkällor.

Den tunisiska turistbyrån i Sverige drog ned på marknadsföringen förra året, från 1,2 miljoner bruttokronor till 500 000, enligt Sifo Reklammätningar.

Men nu går man på offensiven igen.

– Den skandinaviska marknaden har stor potential för oss och vi ska fördubbla våra insatser för att förstärka vår position, säger Amine Hajri, chef för den tunisiska turistbyrån i Sverige.

Den här månaden bärjar marknadsföringen i print och radio samt utomhus och på webben. Dessutom ska man för första gången gå i tv på den skandinaviska marknaden.

– Vi ska också jobba med pr och arrangera pressresor för att få artiklar om den allmäna situationen i landet.

Under diktaturerna var politik något man talade tyst om. Men nu lyfter både Egypten och Tunisien fram demokratiseringen för att locka tillbaka turisterna.

– När folk läser vårt kampanjbudskap tror jag de uppfattar de som att det finns ett nytt Tunisien med en ny frihet och öppenhet, säger Amine Hajri.

Egypten var den största utländska annonsören förra året, från 5,4 miljoner till 12,3 miljoner. Egytpen har bland annat haft en global kampanj med copyn "Tahrir - a square rocks the world”.

Dagensmedia.se har sökt företrädare för den egyptiska turistbyrån.

– Mitt mål är att fördubbla turismen från Sverige på 2-3 år jämfört med 2010, som var ett rekordår, sade den egyptiska ambassadören Osama Elmagdoub vid en pressträff i somras.

Fem största turistannonsörerna i miljontals kronor

Land   2010 2011 % Egyptiska Turistbyrån   5,4 12,3 131 Cypriotiska Turistbyrån   0 11,6 116180 Hurtigrutten   25,6 10,5 -59 Tyska turistbyrån   2,3 7,4 220 Portugals Turistbyrå   3,8 7,0 85

Martin Schori

Emma Lavesson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.