Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nu laddar Stockholm inför Eurovisionfinalen

Publicerad: 13 Maj 2016, 14:25
Uppdaterad: 13 Maj 2016, 14:34

Inför finalen har Stockholm stad satsat hårdare på att skapa feststämning än någonsin tidigare. "Eurovision song contest är ett väldigt känslosamt evenemang", säger Anna Klynning, kommunikationschef och ansvarig för stadens Eurovisionprojekt.


Ämnen i artikeln:

StockholmEurovision

Att finalen av Eurovision song contest går av stapeln imorgon lördag har nog gått få förbi – inte minst i Stockholm.

Förutom det traditionella pyntet med flaggor och banderoller, har staden försetts med allt ifrån övergångsställen som spelar schlager, sjungande tunnlar och inte minst den nya 05-klubben på Skeppsbron, Euroclub. Turisterna har under veckan strömmat till huvudstaden, och de lediga hotellrummet ska just nu vara få.

Ikväll börjar Stockholm stad den ordentliga upptakten till finalen med en stor schlagershow kallad ”Friday Night Life” i Eurovision Village i Kungsträdgården, som kommer besökas av rutinerade schlagerartister som Martin Stenmark och Afrodite.

Anna Klynning, kommunikationschef på Stockholm stad och ansvarig för stadens Eurovisionprojekt, säger till Dagens Media att man har fått otroligt mycket positiva reaktioner på Eurovisionsatsningarna.

– Eurovision song contest är ett väldigt känslosamt evenemang, alla blir lite inbitna i yran oavsett vad man har för engagemang innan. Vi har aldrig satsat så mycket på city dressing som vi gjort inför det här, och vi har faktiskt fått förvånansvärt lite klagomål hittills.

Från stadens sida hade man en hel uppsjö av idéer kring Eurovisionpynt, och Anna Klynning menar att man många gånger fick hejda sig.

– Men det har varit fantastiskt kul att jobba med det hela, och nu har vi massor av idéer framåt som vi kan utveckla. Framför allt har det varit kul att vårt trafikkontor har fått så mycket kredd för arrangemanget.

Vad tycker du personligen har varit roligast att arrangera?

– Det finns ju så otroligt många delar i projektet, men för mig personligen tycker jag det är otroligt spännande att vi har byggt om hela Hovet till ett presscenter. Det är arbetsplats för nästan 2000 journalister från hela världen under två veckor.

Vad tror du att det betyder för Stockholms varumärke att arrangera Eurovision song contest?

– Det är svårt att ta fram siffor på det, men jag är helt övertygad att det har en jättestor betydelse. Det råkar ju vara så att Stockholm vill profilera sig just som en stad där musik, tech och innovationer samverkar, och dessutom som en stad med stor tolerans. Därför tror jag att Eurovision ligger helt rätt i tiden för Stockholm – det är ett arrangemang som inkluderar alla dessa bitar. Jag tror att det får betydelse på många olika plan.

Vad har ni för förväntningar inför finalen imorgon?

– Vi förväntar oss såklart klimax i hela det här. Rent publikmässigt kommer det vara jättemycket folk i området, men det är Globenarenan van vid, dessutom är det en väldigt snäll och glad publik. Det har varit helt fantastiska dagar hittills, och vi är fantastiskt nöjda om det bara får fortsätta i samma anda.

I samband med Eurovision song contest kör Stockholm stad en kampanj för att ta vara på tillfället att berätta om Stockholms styrkor, kallad "That Place Where".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

StockholmEurovision

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.