Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Nu kan du duscha i öl – Carlsberg lanserar schampo innehållande 0,5 liter öl

Publicerad: 18 juni 2015, 07:09
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

UPPDATERAD. Carlsberg lanserar skönhetsserien ”Beer Beauty”.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Öl – bestående av malt, humle och jäst – innehåller b-vitaminer, proteiner och silikon som enligt Carlsberg är bra för håret och huden.

Nu börjar den danska öljätten sälja schampo, balsam och body lotion under varumärket ”Beer Beauty”.

– Vi har såklart alltid vetat att öl är världens bästa dryck, och när vi dessutom insåg att ingredienserna har en välgörande inverkan på hud och hår var vi tvungna att testa, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Lanseringen av ”Beer Beauty” ska framförallt betraktas som ett marknadsföringsgrepp.

– Bakgrunden är att vi vill lyfta fram kvaliteten i Carlsbergs produkter, och att vår kronjuvel världen över är ett öl bryggt på naturliga råvaror. Det här är ett kul sätt att manifestera det på, säger Henric Byström.

Produkterna har tagits fram i samarbete med det danska skönhetsmärket Urtegaarden.

 – Vi har valt att samarbeta med dem eftersom de jobbar ekologiskt och har ett gott renommé.

Ölet har frystorkats till ett pulver och sedan blandats med ekologiska ingredienser. Varje flaska innehåller minst en halvliter Carlsberg-öl.

Henric Byström kan inte svara på hur stor försäljning de räknar med.

– Det är för tidigt att säga. Det här ska mer ses som en test, eller en pilot. Sen får vi se hur mottagandet och efterfrågan utvecklar sig.

Hur doftar ”Beer Beauty”-produkterna?

– Det luktar väldigt gott – fräscht, somrigt och friskt. Öl doftar också gott men man kanske inte vill att håret ska lukta öl. Det kommer det inte heller att göra, utan det är mer de positiva ingredienserna i ölet som vi har tagit fasta på.

Man kommer inte lukta jäst, alltså?

– Nej, men möjligen kan man känna en frisk ton av humle.

”Beer Beauty”-serien, som lanseras idag, säljs exklusivt på Royal Barbershop i Stockholm eller på sajten thirstforgreat.com. I Sverige jobbar Carlsberg med pr-byrån Cohn & Wolfe.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev