Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Nu är det klart – Willys payoff är inte okej

Publicerad: 19 September 2014, 13:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Willys protesterade, men nu står det klart att Reklamombudsmannen beslut står fast.


Ämnen i artikeln:

Willys

Matkedjan Willys har länge marknadsört sig med raderna ”Vår affärsidé: Sveriges billigaste matkasse” och ”På Willys får du mer för pengarna oavsett vad du handlar”.

Tidigare i år satte Reklamombudsmannens opinionsnämnd stopp för reklamen, efter att den anmälts av en privatperson.

Enligt nämnden är budskapet vilseledande då Willys inte kunnat styrka att man faktiskt har den billigaste maten.

" Den aktuella reklamen riktar sig till en mycket bred målgrupp konsumenter bestående av personer som handlar på stormarknader. Opinionsnämnden finner att det anmälda påståendet vid en flyktig kontakt kan antas ge en genomsnittskonsument intrycket av att Willys, generellt sett, har den billigaste maten i Sverige. Användandet av ordet ”affärside?” – vars innebörd för övrigt knappast lär framstå som helt klar och entydig för en genomsnittskonsument – neutraliserar alltså inte framställningen i detta avseende", skrev nämnden.

Willys är starkt kritiskt till RO:s beslut.

– Vi tycker att beslutet är konstigt och vi håller inte med RO om att reklamen strider mot god marknadsföringssed. Det är inte förbjudet att berätta om sin affärsidé, sade Willys informationschef Johanna Eurén till Dagens Media.

Willys har efter det begärt omprövning av nämndens beslut.

Willys har bland annat framhållit att företaget gör gör två sorters omfattande prisundersökningar som visar att deras matpriser ligger ett antal procent lägre än en rad konkurrenter. Men nämnden tycker att undersökningarna inte håller måttet, till stor del på grund av att lågpriskedjorna Lidl och Netto inte ingår i undersökningen.

Därför väljer RON att lämna det tidigare beslutet oförändrat.

Nämnden kan dock inte tvinga Willys att sluta använda sin payoff utan ska snarare ses som vägledande.

LÄS OCKSÅ:

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Willys

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.