Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Norwegians "tihi"-tack till Sverige

Publicerad: 27 Maj 2013, 07:17
Uppdaterad: 27 September 2018, 11:14

Inför prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop bjuder flygbolaget Norwegian på ett litet "tihi". Se reklamfilmen på Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

NorwegianGarbergs

"Tihi". Det lilla ordet med den stora betydelsen fick spridning i de sociala medierna när Hovet släppte prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills förlovningsfilm i oktober förra året.

Nu slår Norwegian Air Shuttle mynt av "tihi"-fadäsen i en ny reklamfilm.

I filmen berättar Anna Palmbäck, cabin crew manager, och Björn Kjos, vd på Norwegian om att Norwegian återigen röstats fram till Sveriges bästa flygbolag.

– Jag lärde mig svenska, men det är svårt, säger Björn Kjos i reklamfilmen som är en uppenbar parodi på Hovets hånade förlovningsfilm.

Sara Camursoy är marknadschef på Norwegian:

– Det är ett ganska platt och torrt budskap vi vill lyfta fram men i och med det här bröllopet som snart kommer att ske så kände vi att det här var ett roligt sätt att knyta ihop det, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Vi är väldigt glada över att vi hittat ett sätt att kommunicera något som gör oss glada på ett sätt som innebär att vi bjuder på något mer än bara information.

Idén kläcktes av Norwegians reklambyrå Garbergs och hittills har filmen enbart gått på Youtube samt laddats upp på Norwegians svenska Facebook-sida.

– Men den börjar gå upp på tv i dag, säger Sara Camursoy.

Feedbacken, 1775 "likes", beskriver som hon som överväldigande. Hon kallar också reklamfilmen för den hittills största succén på Norwegians svenska Facebook-sida.

– De flesta tycker att det är väldigt roligt. De som inte har sett förlovningsfilmen är väl lite mer frågande och undrar vad vi håller på med men det får vi bjuda på.

Varför är det så tacksamt att driva med Madeleines och Chris "tihi"-film?

– Ordet i sig fick en väldigt stor spridning vilket gör att det blir väldigt lätt att inkludera det i en sådan här spoof. Jag ser fram emot att höra vad svenskarna tycker om vårt skämt.

I slutet av förra veckan kunde Dagens Media berätta om en annons från otrohetssajten Victoria Milan som också slog mynt av prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllopp.

Annonsen stoppades först av Expressen och fördömdes senare av Hovet, som anklagade Victoria Milan för att ha "dåligt omdöme".

Se filmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/JgtBSkixkcA?list=UUFyilnGDGGXozTk0-KoVJrg" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

NorwegianGarbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.