Norwegian vänder sig till hen

Norwegian går nu ut i en kampanj för att visa att de är ett flygbolag som inte gör skillnad mellan människor – eller kön.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Garbergs och kommer att gå i både i print och online i affärspress.

I annonserna kallar sig företaget för bland annat för "The businesshen's airline" och tanken är att kampanjen ska flirta med den heta hen-frågan och visa att företaget inte gör skillnad på män och kvinnor.

– Vi använder ordet hen för att ha en startpunkt i något som är ett aktuellt samtalsämne. Vi vill väcka debatten om vad som är modernt och vad som är gammeldags. Norwegian trycker hårt på att de vill visa att de behandlar alla lika. Då startar vi med den här annonsen som väcker mycket känslor, säger Anna Frick, projektledare på Garbergs, till dagensmedia.se.

Hen-debatten är fortfarande på tapeten och senast i dag gick DN ut och meddelade att tidningen inför ett hen-förbud i sina nyhetstexter. Anna Frick ser dock inga problem med att ordet är så omdiskuterat.

– Jag kan tänka mig att den väcker känslor. Men någonstans vill vi utmana det gamla sättet och få ögon på att Norwegian är ett modernt företag som agerar i ett modernt näringsliv, säger hon.

Det finns ju också de som visar ett starkt motstånd mot ordet hen, hur ser ni på det?

– Vi tar inte ställning för eller emot. Det är ett samtalsämne och har blivit ett ord. Det är intressant, men vi tar inte ställning i frågan.

Kampanjen kommer att gå stort under tre veckor med start i dag för att sedan följas upp vidare under hösten.

Publicerad 2012-09-10 12.47Uppdaterad 2015-12-06 14.12

Ämnen i artikeln:

Arbetsgrupp

Johan Van Der Schoot, copy

Sebastian Smedberg, ad

Johan Baettig, Digital cd

Slebbo Johanson, interaktiv designer

Johanna Juhlin, planner

Åsa Scherman, produktionsledare

Anna Frick, projektledare

Beatrice Sztanska, formgivare