Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Norton vill hitta till känslorna

Med en ny tjänst för att skydda konsumenternas rykte på nätet ska Norton bli ett mer konsumentvänligt varumärke. Bakom kampanjen står reklambyrån Naked.

Dante Thomsen


Publicerad: 15 Augusti 2012, 04:10
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:14

Ämnen i artikeln:

Naked

Bland Nortons tidigare produkter finns antivirusskydd mot bland annat trojanska hästar, spam och maskar.

Nu lanserar alltså mjukvarutillverkaren en helt ny tjänst som ska skydda sina kunders namn på nätet. Det genom att konsumenterna kan skapa sina egna Adwords på Google och därmed kan bestämma själv vad som hamnar längst upp i sökrutan.

Bakom den nordiska reklamkampanj som ska lansera produkten står reklambyrån Naked. Kampanjen är helt digital och är centrerad kring en ny kampanjsajt.

– Målet var att hitta ett nytt sätt att prata om Nortons produkter. Istället för hot och pekpinnar ville vi visa upp vad man har i sitt digitala liv i dag. Det är en teknikutveckling som har gått ganska snabbt och det tänker man kanske inte alltid på som konsument. I dag har vi ju exempelvis bilder som bara finns på datorn, säger Christoffer Dymling, kreativt ansvarig för kampanjen på Naked.

Samtidigt är kampanjen bara den första delen i ett led där Nortons varumärke ska ompositioneras för att bli mer konsumentvänligt.

– Norton har själva påbörjat den resan med en ny strategi som handlar om att skydda det som betyder något. Att vi har större delen av våra liv i det digitala är kanske inte riktigt något som man som konsument tänker på. Därför vill vi nå ut på ett emotionellt plan och hitta nya sätt att prata om säkerhet.

Att fylla ett varumärke som Nortons med känslor är inte helt lätt.

– De har samma problem som man kan tänka sig att försäkringsbolagen hade för ett antal år sedan. Man jobbar med en produkt som människor egentligen inte ser behovet av innan det är för sent. I det läget är man kanske lite irriterad för att något gått fel och därför är kontakterna inte alltid positiva, säger Christoffer Dymling och fortsätter:

– Därför handlar det om hur man fyller kommunikationen. Därför måste vi sluta att bara prata om risker utan också om ämnen som berör folk.

Se en kampanjfilm nedan:

<iframe width="442" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/ZX3_FaNZ0Ys" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Arbetsgrupp

Norton by Symantec:

Martin Munkner, Sarah Wollin, Carolina Ramno, Eeva Luoto

Naked:

Kundansvarig: Lovisa Sunnerholm

Kreativt ansvarig: Christoffer Dymling

AD: Mårten Hedblom

Produktionsledare: Sofia Beme

Produktion: Society 46

Mediabyrå: Cirquit

PR-byrå: Edelman PR

Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.