Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Norska skidåkare i reklam med nazistiskt bildspråk

Publicerad: 28 Februari 2017, 09:56
Uppdaterad: 28 Februari 2017, 12:09

Norska backhoppningslandslaget i kampanj med nazistiskt bildspråk. Foto:Øystein Aldridge/Aftenposten.

Backhopparnas sponsor får svidande kritik för kampanjens estetik - för tankarna till nazistisk propaganda.


Ämnen i artikeln:

Norge

I helgen har en norsk printkampanj väckt uppståndelse på sociala medier. Bilden på det norska backhoppningslandslaget har ett bildspråk som för tankarna till nationalromantisk propaganda och fascistiska regimer. Att företaget bakom annonsen dessutom är en vapentillverkare, gör inte saken bättre, skriver Aftenposten.

Printen som cirkulerat föreställer det norska backhoppningslandslaget uppställda på rad med allvar i blicken, framför en vajande norsk flagga. Bredvid dem finns copyn:

 ”Sky  is the limit. Med öga för guld och förväntansfull blick, tar Norges hoppfulla sats mot himlen ytterligare en gång”.

Annonsen gick på en helsida i den norska tidningen VG den 24 februari i samband med skid-VM i Lathi. Vapentillverkaren Nammo, som står bakom kampanjen, producerar bland annat ammunition och raketmotorer. De har sponsrat det norska backhoppningslandslaget sedan 2010.

Historikern och högskolelektorn Nik Brandal som har forskat kring totalitära rörelser, förstår att bilden väcker reaktioner.

– Jag tror jag ser hur Nammo har tänkt. Det finns en del gammaldags estetik här. Kornig bild, lite tecknat i sitt uttryck och i stil med en klassisk reklamplansch. Det är uppenbart att avsändaren vill knyta an till det norska och traditionella, säger Nik Brandal.

Enligt honom uppstår två problem:

– Unga och friska idrottsutövare som stirrar upp och fram är något man starkt associerar med totalitära rörelser. Annonsen är förväxlingsbar med något som Nasjonal Samling – som var det norska nationalsocialistiska partiet på på 30 och 40-talet – kunde ha gjort.

Det andra problemet, enligt Nik Brandal, är att annonsen knyter norsk vapenproduktion till det norska backhoppningslandslaget.

– Norge spenderar miljontals kronor på att bygga upp sig som fredsnation och idrottsrörelsen är en viktig del av den idén.

Nammos kommunikationschef Sissel Solum säger att annonsen gjordes i god tro.

– Utifrån helgens reaktioner så inser vi att vi har associerats med något som vi inte vill bli associerade med. Vi kommer inte att använda annonsen igen.

 Norges skidförbund – som godkänt annonsen – säger samma sak, och understryker att de tar kritiken på allvar.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.