Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Norrlandsoperan låser in person utan vatten

Publicerad: 24 Februari 2015, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

I Norrlandsoperans experiment ska en frivillig person tas ifrån rätten att själv bestämma över sitt vätskeintag.


Just nu annonserar Norrlandsoperan efter en frivillig att låsa in i ett dygn. Kampanjen är framtagen i samarbete med pr-byrån Punkt PR och den studentdrivna byrån Komet kommunikation.

Experimentet går ut på att den frivillige inte ska ha möjlighet att styra sitt eget vattenintag. Istället ska det vara Twitteranvändare som ska kunna ge, och ta ifrån, personen vatten genom att använda olika hashtaggar.

– Det här blir ett experiment där vi dels tittar på en människas kapacitet att vara instängd, men också där vi ser på hur människor beter sig.  Om man är ond eller god. Efteråt kommer resultatet att analyseras av beteendevetare som har sett hur människor på sociala medier har agerat. Det ska bli jättespännande, säger Olov Hjärtström Baudin, tillförordnad vd och senior pr-konsult på Punkt Pr, till Dagens Media.

Alla som vill ska kunna följa experimentet via en webbkamera och ett bildflöde ska också finnas tillgängligt på Instagram.

– Över en miljard människor saknar tillgång till rent dricksvatten, men trots att vi vet det blundar många för läget. Vi ser helt enkelt inte problemet som vårt, säger Magnus Mikaelsson, marknadschef på Norrlandsoperan, i ett pressmeddelande.

I annonser söker nu Norrlandsoperan en person som är "frisk" och "modig", och upplyser om att de sökande inte kan vänta sig någon lön, "ingen mat och kanske inget vatten".

Bortsett från att tydliggöra vattenbristen i världen hänger experimentet också ihop med Norrlandsoperans uppsättning av Figaros Bröllop, en futuristisk version som utspelar sig 2068 och där rikedom mäts i vatten.

 

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.